به گزارش میانه نیوز، احداث راه‌آهن از تبریز به میانه یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین پروژه‌های حمل‌ونقل کشور است که از سال ۱۳۷۹ عملیات احداث آن آغاز شده و طی ۱۵ سال گذشته ۳ رئیس‌جمهور وعده‌های متفاوتی برای بهره‌برداری از آن داده‌اند، ولی هیچ وعده‌ای به سرانجام نرسیده و همچنان این پروژه نیمه‌تمام است.

راه‌آهن دوخطه میانه- بستان‌آباد- تبریز از ایستگاه موجود میانه واقع در مسیر راه‌آهن موجود تهران- تبریز شروع‌ شده و با گذر از مسیری کوهستانی که از شهرهای ترکمانچای، بستان‌آباد و باسمنج عبور می‌کند، به ایستگاه موجود تبریز متصل می‌شود.

این خط‌ آهن به طول ۲۰۰ کیلومتر در ۱۲ قطعه طراحی‌ شده است که ۷ قطعه ابتدایی آن از میانه تا بستان‌آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر قرار دارد و ۵ قطعه پایانی در محدوده بستان‌آباد- تبریز واقع‌شده است.

در صورت بهره برداری از این پروژه و اتصال میانه به تبریز، مدت زمان سفر از تبریز به تهران از ۱۳ ساعت فعلی به حدود ۸ ساعت کاهش می یابد و هزینه اجرای پروژه به سرعت از محل صرفه جویی ۵ ساعته در سفر به تهران جبران خواهد شد ولی علت تعلل ۱۸ ساله هنوز مشخص نیست!

بهره‌برداری از راه‌آهن تبریز- میانه به‌عنوان حلقه مفقوده اتصال راه‌آهن سراسری به راه‌آهن شمال غرب باعث پیوستگی بیشتر شبکه ریلی کشور می‌شود و بدون شک رشد صنعت حمل‌ونقل ریلی در شرایطی که افزایش قیمت حامل‌های انرژی باعث رشد تورم شده است، می‌تواند باعث حل برخی مشکلات حمل‌ونقل در این منطقه شود.

خبرگزاری تسنیم شهرستان میانه در قالب گزارش ویدیویی آخرین وضعیت پروژه راه آه میانه-تبریز را تشریح کرده است.

گزارش از محمد زینالی

انتهای پیام/