معاون‌ ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت: خط‌آهن میانه-بستان‌آباد در ۶ قطعه با اعتبار ۱۴۱۴ میلیارد تومان در آستانه تکمیل است.

به گزارش میانه نیوز، عباس خطیبی در گفت‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: ‌‌طرح احداث راه‌آهن دوخطه میانه-بستان‌آباد-تبریز به طول ۲۰۳ کیلومتر با هدف کاهش مسیر ریلی از شمال غرب به مرکز کشور در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.

وی ادامه داد: مسیر ریلی میانه-بستان آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر بخشی از طرح فوق است که در ۶ قطعه و بخشی از قطعه هفتم‌، از ایستگاه موجود راه‌آهن میانه شروع‌ شده و با گذر از مسیری کوهستانی که از شهرهای ترکمانچای و تیکمه‌داش عبور کرده و به ایستگاه راه‌آهن بستان‌آباد متصل می‌شود.

معاون‌ ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل اظهار کرد: این پروژه در شرایط جغرافیایی ۲۰ درصد دشت، ۳۰ درصد تپه ماهور و ۵۰ درصد کوهستانی واقع شده است.

خطیبی ادامه داد: این خط ریلی در آینده نزدیک از ایستگاه بستان‌آباد تا ایستگاه راه‌آهن تبریز امتداد خواهد یافت.

معاون‌ ساخت و توسعه راه‌آهن در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور‌، کاهش ۱۱۴ کیلومتری طول مسیر اتصال مرکز شمال‌ غرب کشور به شبکه ریلی سراسری را از مزایای خط‌آهن میانه-بستان آباد-تبریز برشمرد و گفت: ‌کاهش‌ ۵٫۵ ساعت زمان سفر با قطار، افزایش سهم بخش ریلی در ترانزیت کالا و مسافر، افزایش ظرفیت جابه‌جایی‌ حمل و نقل بار و مسافر و کاهش زمان سیر، بهبود شبکه ترابری منطقه و افزایش ایمنی سیر و کاهش خسارات جانی و مالی حاصل از سوانح رانندگی از مزایای این خط‌آهن است.

وی همچنین کاهش مصرف سوخت، کاهش استهلاک ناوگان جاده‌ای، ‌کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و توسعه اقتصادی، گردشگری و ایجاد اشتغال و ارتقای شاخص‌های حمل و نقل ریلی از دیگر مزایای این خط ریلی است.

‌معاون ساخت و توسعه راه آهن بیان کرد: با احداث این خط‌آهن صرفه جویی سالانه ۱۶ میلیون لیتر در مصرف سوخت محقق می‌شود‌ و اشتغال‌زایی مستقیم ۲۰۰ نفر دارد.

وی اظهار کرد: با تکمیل خط‌آهن میانه-بستان‌آباد کاهش خسارت سوانح رانندگی به میزان ‌سالانه ۲۸۵ میلیارد ریال‌ و جابه‌جایی ۷ میلیون تن کالا در سال، افق طرح‌ محقق می‌شود.

‌خطیبی در تشریح اعتبار اعتبار هزینه شده برای این خط‌آهن گفت: مبلغ ۷۵۰۰ میلیارد ریال در زیرسازی‌، ۵۹۷۰ میلیارد ریال در روسازی و علائم و ۶۷۰ میلیارد ریال در ایستگاه، جمعاً ۱۴‌ هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال در این‌ خط‌آهن هزینه شده است.

معاون‌ ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ارزش روز پروژه را در حال حاضر بیش از ۵۰‌‌ هزار میلیارد ریال اعلام کرد.

انتهای پیام/

دسته : اخبار برگزیده, اخبار شهرستان میانه

این خبر را به اشتراک بگذارید :