چند سالی می‌شود در شهرستان میانه بازار رمالی داغ بوده و در سایه کم‌کاری دستگاه‌های ذی‌ربط روزبه‌روز بازار کار رمالان کلاه‌بردار در این شهرستان رونق گرفته و در برخی مواقع بنیان یک خانواده را با اقدامات عجیب و غریب خود از هم می‌پاشند.

محمد زینالی طی یادداشتی در پایگاه خبری میانه نیوز نوشت: با مدرنیته شدن جوامع بشری و رشد تکنولوژی برخی افراد باز هم درگیر افکار سنتی و خرافه پرستی بوده و رجوع به رمالان برای آنان تبدیل به عادت شده است؛ با افزایش مشکلات اقتصادی علی الخصوص بحران بیکاری و عدم توانایی جوانان برای تشکیل خانواده و از همه مهم‌تر عدم فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی نهادها و دستگاه‌های مربوطه، افراد کم‌اطلاع را در دام رمالانی می‌اندازد که برای رسیدن به منافع مالی خود دست به هر کاری می‌زنند.

بعضی از این رمالان در برخی آرایشگاه‌های سطح شهر میانه فعالیت داشته و بعضی دیگر از آن‌ها نیز به‌صورت پنهانی در منازل اقدام به طالع بینی و دعانویسی می‌کنند؛ مطابق شواهد موجود به‌قدری در سایه غفلت نهادهای مسئول بازار کار آنان رونق گرفته است که مراجعه‌کنندگان باید با اخذ وقت قبلی نزد آنان مراجعه کنند به‌گونه‌ای که روزانه هرکدام از این کلاه‌برداران درآمد میلیونی دارند.

احضار روح، بخت‌گشایی، قبولی در کنکور، جن‌گیری، دفع همزاد، مهر و محبت، کارگشایی و … عناوینی است که این رمالان با سوء استفاده از احساسات افراد ساده‌لوح که به علت عدم آگاهی به سمت عرفان‌های کاذب روی آورده‌اند پول بسیاری به جیب زده و گویی در شهرستان نهادی نیست که با این کلاه‌برداران معروف برخورد کند.

در کمال ناباوری این رمالان با طالع بینی‌ها و پیش‌گویی‌های کاذب خود خانواده‌ها را دچار مشکلاتی می‌کنند که در برخی مواقع منجر به طلاق می‌شود به‌طوری‌که وقتی یک خانمی به نزد این فالگیرها مراجعه می‌کند با صراحت به او می‌گویند که شوهر تو با فلان زن همسایه یا فامیل در ارتباط بوده وزندگی شما عاقبتی نخواهد داشت اما من در ازای دریافت مبلغی شوهرت را از آن خانم دور می‌کنم که سایه سیاهی بر سرزندگی شما انداخته است؛ درنهایت نسخه‌های بی‌دروپیکر این رمالان موجب آغاز بدبینی زوجین به همدیگر در زندگی مشترک شده و خدا می‌داند که آینده آن زندگی به کجا ختم شود.

این رمالان شیاد با دعانویسی‌های کاذب خود که در آن‌ها هیچ خبری از گزاره‌های دین مبین اسلام و ائمه معصومین علیهم‌السلام نیست با سوء استفاده از احساسات مراجعین که اغلب آنان را زنان و دختران تشکیل می‌دهند آنها را به این باور می‌رسانند که نعوذبالله خداوند متعال در سرنوشت وی تأثیری ندارد.

بدتر از همه اینکه متأسفانه برخی آرایشگاه‌های زنانه در سطح شهر میانه دست به فعالیتی می‌زنند جز آرایشگری! یکی از مراجعین به این آرایشگاه‌ها اظهار داشت بعد از نیم ساعت شروع به اصلاح سروصورت من کردند و تا قبل از آن هرکسی در یک‌گوشه‌ای از آرایشگاه مشغول انجام فعالیت دیگری جز حرفه آرایشگری بود که درنهایت به بنده گفتند برای چه‌کاری آمده‌ای؟ من که با دیدن صحنه‌های دور از ذهن کاملاً دست و پای خود را گم‌کرده بودم گفتم که برای اصلاح آمده‌ام!

وقتی در سطح شهر فعالیت چنین آرایشگاه‌هایی زبان زد عام شده، آیا نهادی که به فعالیت چنین آرایشگاه‌هایی مجوز داده است بر نحوه فعالیت آنان نظارت نمی‌کند؟ چرا باید چنین اماکنی تبدیل به سایه امن برای کلاه‌بردارانی بشود که عامل اصلی پاشیده شدن بنیان خانواده‌ها هستند؟ آیا باید تمام خانواده‌ها در دام این شیادان که علاوه بر رمالی کارهای خلاف شرع و قانون نیز می‌کنند بیفتند تا سپس با آنان برخورد شود؟ آقایان مسئول از یاد نبرند که پیشگیری بهتر از درمان است.

نظر مراجع عظام تقلید را نیز در این راستا مشاهده می کنیم:

سوال: آینده‌نگری، فال‌گیری، خبردادن از آینده و طالع بینی چه حکمی دارد؟ آیا پول دادن برای آن جایز است؟

آیت‌الله خامنه‌ای: اخبار به کذب جایز نیست و پول در مقابل آن صورت شرعى ندارد.

آیت‌الله مکارم شیرازی: دعانویسی و فال‌گیری حرفه ای جایز نیست و رجوع به آنها حرام است و پول گرفتن در برابر این کارها جایز نیست.

آیت‌الله سیستانی: شرعاً اعتبار ندارد و اگر منفعت عقلایی داشته باشد، پول دادن اشکال ندارد.

آیت‌الله وحید خراسانی: کهانت حرام بوده و کسب درآمد از این راه حرام است. کهانت عبارت است از خبر دادن از امور غیبیه، به‌ نحوی که دیگران گمان می‌کنند که بعضی از اجنه به این شخص خبرها را می‌دهند.

با عنایت به موارد مذکور، اکثر مراجعه‌کنندگان به این رمالان کلاه‌بردار افرادی کم‌اطلاع هستند که به دلیل وجود مشکلات خانوادگی، افسردگی، مشکلات اقتصادی و مواردی از این قبیل چاره حل مشکلات خود را در مراجعه به این افراد می‌بینند لذا نیاز است نهادهای مسئول ضمن فرهنگ‌سازی و انجام اطلاع‌رسانی‌های لازم، عواقب مراجعه به این افراد را برای مردم تشریح کنند.

اگر در این خصوص فرهنگ‌سازی کارشناسی شده صورت بپذیرد مطمئناً تعداد مراجعین به این رمالان و دعانویسان کاذب کاهش‌یافته و سطح آگاهی مردم افزایش پیدا خواهد کرد لکن انتظار می‌رود نهادهای ذی‌ربط در شهرستان میانه با این رمالان که با کلاه‌برداری از مردم برای خود کسب‌وکار راه انداخته‌اند برخورد قانونی کنند تا جلوی رشد قارچ گونه این شیادان گرفته شود و بیش از این بازار کار آنان رونق نگیرد.

انتهای پیام/

دسته : اخبار برگزیده, اخبار شهرستان میانه, مقالات

این خبر را به اشتراک بگذارید :